تبلیغات
روابط عمومی الکترونیک - بازاریابی ویروسی
 
درباره وبلاگ


دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات، شاخه روابط عمومی از دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره هستم.
این وبلاگ برای درس روابط عمومی الکترونیک ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : حسین مطیعی مقدم
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
روابط عمومی الکترونیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 4 بهمن 1394 :: نویسنده : حسین مطیعی مقدم

بازاریابی ویروسی (viral marketing)

 

مقدمه:

در عصر ما وسایل ارتباطات و اطلاعات دچار توسعه و تحولات عمیقی شده است که به توصیف الوین تافلر وارد موج سوم شده‌ایم و سرعت تغییرات به قدری زیاد است که انسان از تحولات عقب می‌ماند. این تحولات تمام پیرامون ما و حتی خود ما را متاثر کرده است به شکلی که سبک زندگی، علوم، روش حاکمیت و... سعی می‌کنند تا خود را با شرایط تطبیق دهند. تبلیغات نیز از این قاعده مستثنی نیست چه بسا به دلیل ارزش آن در دوران ما بیشتر از هر مسئله دیگری خود را اصطلاحا به روز می‌کند.

تبلیغات همیشه در تلاش بوده است که اولا جامعه آماری مخاطبان یا مصرف‌کنندگان خود را بالا ببرد دوما چه کند که هزینه‌های سازمان و شرکتش را پایین بیاورد.

بازاریابی ویروسی هم از این حیث حائز اهمیت است زیرا در مدت کوتاهی پیام را به طیف گسترده‌ای از مردم اشاعه می‌کند که از روی علاقه این پیام را دنبال می‌کنند و از طرف دیگر به دلیل امکانات ارتباطی امروز هزینه پایینی را هم همراه دارد.

 


کلیات موضوع:

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail در دهه 90 آمده است. پایگاه Hotmail یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.

در سال ۱۹۹۶، Sabeer Bhatia  و Jack Smith پیشگامان محصول پست الکترونیک تحت وب به صورت مجانی بودند. نامviral marketing  اولین بار توسط روزنامه NETSCAPE از انتشارات DFJ در سال ۱۹۹۷ استفاده شد. در Hotmail آقایTim Draper  شرکت را وادار کرد که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب فرستاده می شود یک اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد به صورت Get your email at hotmail.

تعداد مشترکین hotmail در طی ۱۸ ماه از صفر نفر به ۱۲ میلیون نفر رسید و در حال حاضر با بیش از هفتاد و پنج میلیون کاربر فعال در بیش از ۲۲۰ کشور یعنی بیش از یک چهارم کاربران وب رسیده است و بزرگترین سرویس دهنده پست الکترونیک در دنیا می باشد. البته Hotmail از روش های دیگر بازاریابی نیز استفاده کرده است برای مثال در سایتهای پر ترافیک زیادی، لینک Free Email را دارد ولی از آن طریق اعضای کمی را جذب کرده است. (modiran.ir)

نمی‌توان از بازاریابی ویروسی تعریف دقیق ارائه داد یا بهترین تعریف را انتخاب کرد اما به شکل کلی تعاریف حول این موضوع است که " بازاریابی ویروسی، پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد ممکن است؛ بدون اینکه پولی برای تبلیغات صرف شود."

در واقع بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می‌انگیزد.

بازاریابی ویروسی همانند ویروس آنفولانزا، تولید مثل می‌کند و منتشر می‌شود. از آنجایی که همسالان و اطرافیان مشتری تاثیر خارق‌العاده‌ای بر تصمیم مشتری دارند باید با شناسایی این افراد قدرت مشتری خود را افزایش دهیم. همانطور که اظهارات مثبت یک منبع موثق، اعتبار دوچندانی به محصول و خدمات می‌بخشد. عقاید و نظرات و دوستان، همکاران و افراد فامیل نیز بر تصمیم خرید مشتری تاثیر می‌گذارد.

کلمه ویروس کمی بار منفی دارد اما نباید اینگونه به کلمه نگاه کرد بلکه اگر در ترسیمی ذهنی مصداق ویروس را پیام بگیریم و ذهن افراد را سلولی که ویروس می‌خواهد در آن وارد شود؛ آنگاه این اسم بیشتر ماهیتش مشخص می‌شود. دقیقا مانند ویروسی که انتقال پیدا می‌کند پیام بین افراد منتشر می‌شود با این تفاوت که فرد از این موضوع ناراحت نیست بلکه با علاقه خود دست به این کار می‌زند.

گاهی برای مفید بودن یک مطلب، گاهی برای جذابیتی که بین عموم دارد، گاهی برای چیزی که جامعه‌شناسان آن را در فضای مجازی به عنوان تایید اجتماعی معرفی می‌کند مثل شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک که فرد را برای گرفتن "لایک" ترغیب می‌کند یا نرم‌افزارهای ارتباطی که در گوشی‌های هوشمند رواج دارد.

در سبک قدیمی‌تر این موضوع شاهد مواردی هستیم که پایین مطالب در فضای مجازی می‌گذارند بر فرض بعد از نشر مطلبی می‌نویسند "با دوستان خود به اشتراک بگذارید" و شرایط اشتراک مطلب را برای فرد سهل می‌کنند اما تنها با گفتن اینکه اشتراک بگذارید، یک پیام ویروسی نمی‌شود بلکه ماهیت پیام باید جذابیت داشته باشد.

می‌تواند این پیام تبلیغ به نظر بیاید یا نیاید اما در طول ارائه پیام که افراد با علاقه آن را دنبال می‌کنند، تبلیغ یا موضوع مورد نظر فرستنده پیام هم جریان دارد.

این سبک از بازاریابی همان هدف سنتی بازاریابی را دنبال می‌کند. اما در سبک جدید شما اطلاعات خود را به اشتراک می گذارید و ارتباطات شخصی و حرفه‌ای خود را توسعه می‌دهید و به دلیل به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که منجر به تبلیغ و فروش محصول میشود، سود می‌برید. با استفاده از بازاریابی ویروسی سازمان می‌تواند، شبکه تبلیغ و فروش خود را که از طریق ارتباطات شخصی و حرفهای ایجاد نموده، توسط افراد دیگر، به طور تصاعدی رشد دهد. برخلاف شرکتهای قدیمی که یک نفر رئیس اجرایی داشت، در بازاریابی ویروسی هر فرد مدیر خود می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی کاملاً به سمت وب حرکت کرده‌اند. اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای خانواده هر شخص روی خط است یا به زودی به آن متصل می‌شودتماس شخصی بر روی وب تقریباً به صورت رایگان است. هر شخص می تواند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از این صد نفر نیز به نوبه خود می‌توانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطی می‌تواند در مدت یک روز ساخته شود، تاثیر شبکه نقش مهمی را ایفا می‌کند. همان طور که افراد بیشتری ثبت‌نام می‌کنند، آنها می‌توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

 

منابع:

-        سلیمانی، علی، بازاریابی از طریق مشتریان، ماهنامه بازار بین الملل، سال دوم شماره هفتم، مرداد و شهریور89)

-        محمدی، شهریار، تاثیر ویترین گردیدر بهبود عملکرد بازاریابی ویروسی و بازاریابی شبکه ای، فصلنامه علمی_پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران،بهار و تابستان 1389، سال دوم شماره های 3و 4)

-    http://modi%riran.ir/1393/07/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C/





نوع مطلب :
برچسب ها : بازاریابی ویروسی، تبلیغات، روابط عمومی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر